Födelsedag

Filed under

















Idag har vi firat min älskling som fyller 41 år. Jag bakade en tårta som är en stor favorit här hemma, nämligen punschtårta. Det är en vuxensmak, men även de mindre gästerna ville ha påfyllning. Så den gick hem i alla åldrar. Tyvärr tänkte jag inte på att fotografera den innan den blev uppäten. Här kommer iallafall receptet.

Punchtårta

2st Ägg
2 dl Socker
1½ dl Kaffegrädde
1½ dl Vetemjöl
2 tsk Bakpulver
2 msk Kakao

Lag
100g Smör
1 dl starkt Kaffe
4 msk florsocker
2 tsk Vaniljsocker

Till garnering
3 dl vispad Grädde
3 st punschflaskor

Vispa ägg och socker. Blanda i övriga ingredienser. Häll i smörad och bröad tårtform. Grädda i 175 grader ca 30-35 min. Koka lagen, pricka kakan med en gaffel och häll lagen över kakan medans den är varm. Låt stå svalt några timmar, gärna över natten. Vispa grädden, häll innehållet i den vispade grädden.Bred grädden på kakan. Hacka skalet av punschflaskorna och garnera på tårtan.

Comments

1 Response to “Födelsedag”

  1. Ingrid on 1 augusti 2009 kl. 11:31

    Den måste jag prova, jag gillar punchflaskor så jag tror smaken kan vara helt wonderful!!

    ~Liveti byn

Leave a Reply